Vocht vasthouden

Wat kan je er tegen doen?

Ken je dat? Ben je lekker aan het afvallen en dan blijft de weegschaal een tijdje steken op een bepaald punt en val je niet meer af. Het stagneert. Of is het éindelijk een aantal dagen lekker warm weer en zitten je slippers of je ring ineens (te) strak. Hoe komt? Wat kan je er tegen doen?
Ons lichaam bestaat voornamelijk uit water. Als we onvoldoende water drinken is ons lichaam minder in staat om alle gif- en afvalstoffen, waaraan we dagelijks bloot staan, af te voeren. Als het menselijk lichaam uitdroogt schakelt het automatisch over naar een soort van overlevingsmechanisme. Dit heeft als doel het water te conserveren om de meest vitale delen van het lichaam van water te voorzien.

Afvallen en afvalstoffen

Als je aan het afvallen bent is het zéker belangrijk om veel water te drinken, omdat er veel afvalstoffen vrijkomen. Minimaal 2 liter!
Met water bedoel ik ook het water uit groente en fruit. Lekkere zelf geperste groente- en vruchtensappen, of een combinatie hiervan, vallen hier ook onder.
Heb je weinig zin om het zelf te persen, dan zijn de biologische groente- en vruchtensappen een goed alternatief. (De pure sappen.) Dit is eigenlijk voor iedereen belangrijk die vocht vasthoudt!

Geen dorst

Als je geen dorst hebt, betekent het nog niet dat je lichaam geen behoefte heeft aan water. Zodra je lichaam denkt dat er niet voldoende water aanwezig is, schakelt het gevoel dat je dorst hebt uit en schakelt je lichaam over op het hierboven beschreven overlevingsmechanisme.
Je lichaam kan dan water gaan vasthouden in je benen, voeten, vingers, armen en gezicht. Het is zelfs mogelijk dat je minder moet plassen.

Do’s en don’ts

Do’s
* Drink veel water (minimaal 2 liter per dag)!
* Eet veel groente en fruit/ drink veel groente- en vruchtensappen. Een voorbeeld van groente en fruit, die het lichaam helpen met het herstellen van de vochtbalans: tomaat, komkommer, bleekselderij, peterselie, watermeloen en ananas.
* Drink groene smoothies. (Dit heeft tevens een detox-effect!)
* Drink kokoswater, groene thee en/of brandnetel thee. (Het liefst zonder toevoegingen.)
* Zorg voor voldoende lichaamsbeweging en leg ’s avonds lekker je benen omhoog.
* Matig/ minder het gebruik van zout. Alle kant-en-klaar maaltijden, pakjes en zakjes die tegenwoordig gebruikt worden bij het koken, zitten vol zout….

Dont’s
* Het drinken van koffie, (zwarte) thee, alcohol en frisdranken. Dat onttrekt namelijk het vocht uit je lichaam!

Een lekker verfrissend recept

Zomerse ananas-komkommer smoothie van Saskia van der Krift:
Deze heerlijke smoothie heb je zo gemaakt en kan je helpen bij het afvoeren van overtollig vocht en afvalstoffen. En het voorzien van je lichaam van voldoende vocht.

Neem het mee als je gaat sporten, naar het zwembad, naar het strand…. Of lekker verfrissend voor erna!

In de koelkast is deze smoothie één dag te bewaren. (Het liefst in een glazen fles.) Wel even schudden voor gebruik!

Wat heb je nodig:
- 1 verse ananas
- 1 komkommer
- 300/400 ml water (afhankelijk hoe dik je de smoothie wilt)
- Blender
- Snijplank
- Scherp mes
drankje voor vocht vasthouden Snijd de onder- en bovenkant van de ananas af. Snijd daarna de zijkanten ervan af. Het hart van de ananas is ongeveer vierkant en hard. Die kan je weggooien. Snijd de rest in stukken. (Zo groot als je blender aan kan.)
Snijd de voor- en achterkant van de komkommer af, deze heb je niet nodig. Heb je een biologische komkommer dan kan je die met schil en al gebruiken. Als je geen biologische komkommer hebt, schil ‘m dan eerst. De minuscule laag tussen de schil en het binnengedeelte van de komkommer bevat de meeste vitaminen. Snijdt vervolgens de komkommer in stukken.
Stop eerst de ananas in de blender en daarboven op de komkommer. Afhankelijk van de inhoud van de blender.
Voeg het water toe en blend het geheel 1 á 2 minuten.

Variatietip: Je kan in plaats van water ook verse sinaasappelsap gebruiken.

Geniet ervan!