Meer energie

Hoe krijg je meer energie?

Herken je dat? Denk je een goede nachtrust te hebben gehad, maar sta je toch moe op….Halverwege de middag voel je dat je inzakt, maar eigenlijk heb je nog zoveel te doen en voor de avond had je zelfs op de planning staan om te gaan sporten….
Hoe komt dat? Maar vooral: wat kan je ertegen doen?

Ons lichaam is de hele dag bezig om voedsel te verteren en zich te ontdoen van afvalstoffen. Dit gaat vanzelf, daar hoef je niks voor te doen. Daarnaast bepaalt onze levenswijze (Wat we eten, hoeveel we slapen, hoe vaak we ontspannen en bewegen.) vaak hoe hard het lichaam moet werken.

Help je lichaam bij het ontdoen van afvalstoffen en krijg méér energie!!!!

Sporten en afvalstoffen

Sporten is een goed hulpmiddel bij het ontdoen van afvalstoffen. Vooral sporten waarbij je gedurende de training de grote spiergroepen gebruikt! Bootcamp en Kettlebel-training zijn hier goede voorbeelden van. (Beide trainingen verzorgt PS Sports.) Door het gebruiken van de grote spiergroepen komen afvalstoffen vrij uit je spieren, weefsels en organen. Drink daarom altijd veel water na het sporten. Hierdoor moet je plassen, verlaten de afvalstoffen je lichaam en zul je je gauw fitter gaan voelen. Daarnaast krijg je door het sporten meer zuurstof in je spieren en hersenen en ook dáár krijg je meer energie van!

Meer energie door voedende voeding

Voeding speelt naast sporten een grote rol op je energielevel. Voornamelijk voedende voeding zoals groenten en fruit. Ook variatie in je voeding is erg belangrijk! (Je lichaam krijgt dan meer uitdaging en dat heeft het nodig.) Door het drukke leven van tegenwoordig, supermarkten boordevol keuzes en vele anderen redenen is het vaak moeilijk om je dagelijkse portie groenten en fruit binnen te krijgen. Het regelmatig drinken van een groene smoothie voorziet je lichaam van je dagelijkse behoeften groenten en fruit, waardoor je energielevel al snel omhoog zal gaan.

Groene smoothie

Een groene smoothie is een drankje van fruit, groene bladgroenten en water. Omdat de smaak van het fruit overheerst is het een lekker zoet drankje. De kleur zal even wennen zijn. Het is wel belangrijk dat je het drinken van groene smoothies rustig opbouwt. Varieer rijkelijk met bladgroenten en vruchten. Lekker als ontbijt, bij de lunch of als tussendoortje.

Do’s en don’ts voor méér energie!

Do’s

* Drink regelmatig een groene smoothie.
* Sport 2 tot 3 keer per week.
* Ga op een vast tijdstip naar bed en sta op een vast tijdstip op. (Ook in het weekend!)
* Zorg voor een goede balans tussen spanning en ontspanning.
* Drink veel water gedurende de hele dag.
* Drink minder koffie en thee. Dit onttrekt namelijk vocht uit je lichaam, waardoor er minder afvalstoffen je lichaam kunnen verlaten.

Dont’s

* Drink niet teveel frisdrank. Hier zitten namelijk geen voedings– en vochtwaarden in, maar vaak wel erg veel suiker. Je zult je minder suf voelen.
* Sla geen sportmoment over. Voel je je erg moe? Ga toch! Je zult blij zijn dat je bent gegaan. Sporten geeft je energie.
* Eet minder gefrituurd eten zoals friet, snacks en chips. Door het frituren ontstaan toxische stoffen en transvetten in de voeding, waardoor je je moe en futloos kan voelen.

Groene smoothie recept

Zoete bananen-appel kick van Saskia van der Krift:

Maak in een handomdraai deze lekkere zoete smoothie in een groen jasje. Met deze smoothie ben je meteen voorzien van een grote portie groenten en fruit.
Het kan je direct energie geven!

Dit is een gezond en voedend alternatief van elk energiedrankje!

Neem het bij je ontbijt, stop het in je sporttas voor na de training of naar je werk als gezonde snack.

In de koelkast is deze smoothie één dag te bewaren. (Het liefst in een glazen fles.) Wel even schudden voor gebruik!

Wat heb je nodig:

- 2 rijpe bananen
- 1 appel
- Een grote hand spinazie (75 tot 100 gram)
- Een snufje kaneel
- Blender
- Snijplank
- Mes

drankje voor meer energie Schil de appel, verwijder het klokhuis en snijd het in stukken. Pel de bananen en snijd ook deze in stukken. Stop het fruit in de blender. Strooi daar overheen de kaneel. )
Was de spinazie en laat het wat uitlekken. Doe de spinazie in de blender boven op het fruit. Druk het wat aan en voeg daarna water toe. De hoeveelheid water is naar behoefte. Wil je een dikke smoothie, voeg dan 200 tot 300 ml water toe. Blend het geheel in 1 á 2 minuten.

Variatietip: Je kunt in plaats van water ook kokoswater gebruiken.

Nb: Drink je groene smoothie rustig op. Slokje voor slokje. Zodat je lichaam de tijd krijg het om te zetten in energie!